گستردگی استفاده مردم از موبایل باعث شده است که بازار تعمیرات موبایل بسیار پررونق باشد. و واضح است که افراد زیادی هم تلاش می کنند در این حوزه، مهارت کسب کنند. برای همین طبیعی است که این فکر به ذهن بیاید که بازار تعمیرات موبایل اشباع شده است و اینقدر افراد زیادی به این حوزه آمده اند که جا برای افراد جدید نیست.
باید گفت که این ایده نمی تواند صحیح باشد. همه حوزه های کاری، عرصه ای هستند که متقاضیان زیادی سراغ آنها می آیند. و می توان گفت رقابت زیاد، در هر حوزه ای هست. اما این امر به این معنی نیست که آن حوزه اشباع شده است. یعنی با این که رقابت خیلی زیاد است، اما عملاً هیچ حوزه ای اشباع نشده است.
بلکه شما به عنوان یک فعال و علاقه مند در این حوزه باید بتوانید در این رقابت که البته جدی است پیشرفت کنید و جای خود را بیابید. اتفاقاً در بازاری که رقابت هست و دست زیاد شده، اگر فردی خوب عمل کند، سریعاً موفق می شود. و موفقیت فقط در همین بازار نیمه اشباع معنا پیدا می کند. شما اگر کارتان را صحیح انجام داده باشید اسم و رسمی پیدا می کنید و مشتریان به سمت شما می آیند. در آن زمان است که شما می توانید روی دستمزدها و قیمتهایتان تغییراتی ایجاد کنید و سود بیشتری ببرید. چون به شما و مشتری ثابت شده است که شما در کارتان استاد هستید.
ولی سوال مطرح می شود که برای رسیدن به این استادی و مهارت زیاد، چه عواملی دخیل هستند. حوزه تعمیرات موبایل حوزه ای است که شما با آموزش و کسب تجربه آن را فرا می گیرید. البته فراگیری یک طرف قضیه است، و بازاریابی هم نکته مهمی است. پس به جای شوال کردن در مورد اشباع شدن تعمیرات موبایل بهتر است دو سوال زیر را بپرسیم:
- چگونه مهارت و مسائل فنی و تکنیکی را در حوزه تعمیرات موبایل به بهترین روش یاد بگیریم.
- عوامل موفقیت در بازار از نظر بازاریابی کدام هستند.
در ادامه به این دو مسئله می رسیم.
کسب مهارت فنی برای تعمیرات موبایل
عوامل زیادی هستند که به شما کمک میکنند که تعمیرات موبایل را به خوبی یاد بگیرید. مهمترین مسئله در یادگیری این مهارت این است که کسی به شما این مهارت را نمی آموزد! شما خودتان هستید که با اشتیاق و پشتکار خود، آن را می آموزید. عوامل دیگر، فقط به شما کمک می کنند. ولی این عوامل هم مهم هستند و بدون کمک آنها راه به جایی نمی برید.
آموزشگاه تعمیرات موبایل خوب
یک آموزشگاه تعمیرات موبایل خوب می تواند با اساتید مجرب خود، دانش نظری و عملی را به شما یاد بدهد. آموزشگاهی خوب است که از ابزارهای مدرن و پیشرفته استفاده کرده باشد.
برخی از آموزشگاهها برای تمرین هنرجو، از گوشیهای سوخته استفاده می کنند. ولی هنرجو باید در عرصه و محیطی که شبیه محیط واقعی کار است فعالیت کند. و استفاده از گوشیهای اسقاطی برای او مناسب نیست. بلکه گوشیهایی که قابل تعمیر شدن هستند مناسب است.
دیدن ویدیوهای آموزشی از وبسایتها
وبسایتهای زیادی هستند که برای هر مدل گوشی مشخص، آموزش کاملی را ارائه می دهند. شما با مراجعه به آنها می توانید مرحله به مرحله تعمیرات موبایل را یاد بگیرید.
کار کردن در محیط واقعی کار
بعد از دیدن آموزش واقعی در یک آموزشگاه خوب، باید مدتی در محیط واقعی کار، تجربه کسب کنید. کار کردن در بازار فقط مربوط به داشتن مهارت نیست. بلکه نحوه صحیح تعامل با مشتری هم نکته مهمی است که آن را در محیط کار یاد می گیرید.
حال که از عوامل دخیل در کسب مهارت تعمیرات موبایل مطلع شده ایم، می توانیم به عوامل بازاریابی و جلب مشتری در حیطه تعمیرات موبایل اشاره کنیم.
عوامل جلب مشتری برای تعمیرات موبایل
تاکید بر کیفیت کار
برخی تعمیرکاران موبایل، به دلیل افزایش سود، از قطعات کپی به جای قطعات اورجینال استفاده میکنند. این امر میتواند در کوتاه مدت به سودآوری بالاتری منجر شود، اما در بلندمدت باعث از دست رفتن مشتریان و اعتبار کسب و کار میشود.
قیمت مناسب و رقابتی
ارائه قیمت مناسب و رقابتی میتواند به جذب مشتریان کمک کند، به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی که افراد حساسیت بیشتری به قیمت دارند.
استفاده از شبکههای اجتماعی
بهرهگیری از فضای مجازی، به ویژه از طریق ایجاد ویدئوهای آموزشی در اینستاگرام، میتواند مشتریان بیشتری را به جلب کند.
ثبت نام در سامانههای آنلاین
شرکت در سامانههای آنلاین مانند استادکار، اچاره، پلاک و غیره، میتواند به معرفی خدمات و توانمندیهای تعمیرکاران کمک کند و مشتریان جدید را جلب کند.
تبلیغ در دیوار و شیپور
تبلیغ در سایتهای محلی مانند دیوار و شیپور نیز میتواند به تعمیرکاران کمک کند تا بیشتر دیده شوند و مشتریان جدید جلب کنند.
ترفندهایی وجود دارد که میتواند توجه مشتریان را به مغازه شما جلب کند. در ابتدا، تعریف صریح و شفاف از خدمات ارائه شده و محدودیتهای تعمیرگاه برای مشتریان آشکار شده تا پایهای برای طرح تبلیغاتی فراهم شود. روش دهان به دهان به عنوان یکی از کارآمدترین روشهای بازاریابی معرفی شده و تأکید بر اهمیت تبلیغات شخصی در اوایل فعالیت تعمیرگاه و توجه به افراد نزدیک، دوستان، آشنایان و بستگان شده است. همچنین، استفاده از رسانههای اجتماعی نظیر فیس بوک و اینستاگرام برای تبلیغات چند میلیونی و جذب مخاطبان بررسی شده است. تبلیغات رایگان نیز به وسیله چاپ برچسبهای تجاری، اهدای برچسبها به مشتریان از جمله موارد تبلیغ است. همچنین، روشهای قدیمی مانند چاپ آگهی و کارت ویزیت و همچنین استفاده از نقشه گوگل برای جلب مشتریان با تاکید بر محل دقیق تعمیرگاه در برنامه های مسیریابی بسیار مفید خواهد بود.
اشباع شدن تعمیرات موبایل
با توجه به مطالب بالا تأکید می شود، که وجود بازار رقابتی، به معنای اشباع شدن بازار تعمیرات موبایل نیست. بلکه اگر شما در حرفه خود بهترین باشید در این بازار به موفقیت می رسید. در این مقاله سعی شد، راههایی به شما نشان داده شود که در این بازار رقابتی به نتیجه دلخواه برسید. اگر فقط بعضی از فعالان در یک عرصه قرار است در یک عرصه موفق شوند، چرا شما یکی از آنها نباشید؟
همانطور که توضیح داده شد، اولین قدم در این راه، آموزش جدی و قوی در یک آموزشگاه خوب است. آموزشگاه توبیکس با تکیه بر آموزش نرم افزار و سخت افزار، با استادهای با تجربه و وسایل مدرن و جدید به شما کمک می کند که مهمترین مرحله در مسیر تعمیرات موبایل را با موفقیت طی کنید. شجاع باشید و از چالشها نترسید و آموزش را شروع کنید.
https://tobix.co/saturation-of-mobile-repairing-market/- سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳ ۱۲:۰۵
- ۸ بازديد
- ۰ نظر